(bkt1p3a) Stripverhaal
Je maakt een kort stripverhaal waarin de mensen, dieren of dingen uiteraard Duits spreken. Je bent vrij in hoe je dit aanpakt, dus laat je creativiteit los. Geen inspiratie? Check de volgende mogelijkheden:
Een scène uit je favoriete serie/film
Iets dat je zelf hebt meegemaakt
Een variant op een bestaande strip
Je tekent jezelf als iemand die iets vertelt.
Een verhaal gebaseerd op een droom die je had
Je maakt een strip over een leraar of medeleerling op school
Je maakt een Do It Yourself (DIY) / handleiding van een apparaat of gebruiksvoorwerp in stripvorm
Hoe haal je een hoog cijfer voor deze toets?
Zorg dat wat je schrijft goed Duits is. Houdt de zinnen kort en bondig; hoe meer je wil zeggen, hoe moeilijker het wordt. Je mag een woordenboek gebruiken, je vertaalsite, CHAT GPT en je kan mij vragen om te helpen.
Laat zien dat je aandacht besteedt aan de tekeningen (kleur, achtergrond, details)
Wees creatief en origineel; je mag overleggen met klasgenoten, je mag ideetjes delen en bespreken, maar uiteindelijk maak je je eigen verhaal. Eigen tekeningen met eigen teksten.
Zorg dat je de tijd in de gaten houdt. Je mag overleggen, je mag zo vaak opnieuw beginnen als je wil, maar aan het einde van de toets, die 45 minuten duurt, moet je je strip inleveren.je kan bijvoorbeeld 10 minuten nadenken, overleggen en ideetjes opschrijven, daarna 10 minuten een kladversie maken en de laatste 25 minuten je strip in het echt maken. Je krijgt drie hokjesblaadjes waarvan je er twee kan gebruiken als kladversie
Er wordt gelet op originaliteit, humor, een goed verhaal en logische volgorde.
Op je werkblad maak je niet alleen de Duitse strip, ook vertaal je deze naar het Nederlands; je hoeft uiteraard niet de stip twee keer te maken, maar je schrijft wel alles ook een keer in het Nederlands. Als je dit niet doet, telt je toets niet
Je verhaal mag ook minder dan zes hokjes gebruiken voor je verhaal. Vijf of vier mogen ook. Het aantal woorden in totaal moet wel minimaal 50 woorden zijn.
Deze toets telt 2 x mee
Hier zie je wat voorbeelden van vorige klassen. Wil je meer weten over hoe je deze opdracht maakt; vraag het dan aan iemand uit het tweede jaar